اوتیسم

سید اصغر فیاض در گفت‌وگو با تسنیم در اصفهان، پیرامون فعالیت مراکز اوتیسم در استان اظهار داشت: نخستین مرکز اوتیسم در ایران در سال 82 در اصفهان راه‌اندازی شد سپس به ترتیب در استان‌های دیگر از جمله تهران و خراسان رضوی این مراکز به‌وجود آمد.

وی با بیان اینکه 35 مرکز اوتیسم در کشور وجود دارد گفت: از این تعداد درحال حاضر استان اصفهان 10 مرکز، استان‌های تهران و خراسان رضوی 8 مرکز و مابقی استان‌ها هرکدام یک مرکز اوتیسم دارند و تا پایان سال 3 مجموعه دیگر به مراکز استان اصفهان اضافه می‌شود.

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: در فرایند اوتیسم، بچه‌ها به نوعی در خود فرو رفته‌اند و ارتباط اجتماعی خوبی برقرار نمی‌کنند و اگر در سن طلایی یعنی زیر 3 سال شناسایی نشوند تا بزرگسالی دچار گرفتاری خواهند بود.

وی ادامه داد: خوشبختانه با ورودی که در سال 82 اتفاق افتاد و مراکزی که در سطح شهر اصفهان ایجاد شد و مجموعه خیریه حضرت زینب(س) که نخستین مرکز اوتیسم بود تا کنون نزدیک به 113 نفر دانش آموز، دانشجو و حتی افراد فارغ التحصیل از این مجموعه‌ها داشته‌ایم.

فیاض با اشاره به ایجاد کافی شاپ در تهران توسط بچه‌های اوتیسم تصریح کرد: این افراد احتمالاً کودکانی بودند که از سن طفولیت روی آن‌ها کار شده و توانسته‌اند روابط اجتماعی خوبی برقرار کنند.

وی پیرامون حضور کودکان اوتیسم در جامعه بیان کرد: یکی از مقاومت‌هایی که در استان‌های دیگر وجود دارد و شاید در تهران با این مسئله بازتر برخورد شود، مقاومت خانواده‌های اوتیسم از حضور فرزندانشان در جامعه است.

معاون توانبخشی بهزیستی اصفهان با بیان اینکه این خانواده‌ها به دلیل داشتن فرزندان اوتیسم احساس شرم می‌کنند، گفت: از طریق انجمن اوتیسم اصفهان سعی در اصلاح این تفکر شده و درصدد هستیم چنانچه خروجی موفق از مرکز داشتیم بتوانیم فعالیت‌هایی از این دست که در تهران اتفاق افتاد را در اصفهان نیز تجربه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در افتتاح این کافی شاپ در تهران از انجمن اوتیسم و خانواده‌های مبتلایان کنار این افراد هستند چراکه باید نظارتی بر این افراد باشد و افرادی که در این کافه مشغول به‌ انجام فعالیت هستند تلفیقی از خانواده، فرد اوتیسم و کارشناسان انجمن هستند.

فیاض با بیان اینکه در اصفهان این ظرفیت وجود دارد که افراد مبتلا به اوتیسم مراحل توانمندسازی را طی کنند، ادامه داد: درحال تلاش و کارشناسی هستیم تا بتوان گزینه دوم این کافه را در اصفهان ایجاد کرد.

وی با اشاره به برنامه‌های مربوط افراد مبتلا به اوتیسم گفت: 13 فروردین به نام روز اوتیسم نامگذاری شده اما به دلیل تقارن با روز طبیعت در تعاملاتی که با شهرداری اصفهان و کمپین ترافیک شهری داشتیم در روز 18 فروردین ماه همزمان با سه‌شنبه‌های بدون خودرو کودکان مبتلا به اوتیسم و معلولان در چهارباغ عباسی حضور پیدا کردند تا زمینه ارتباط بیشتر این افراد با شهروندان فراهم شود.

معاون توانبخشی بهزیستی اصفهان خاطرنشان کرد: این قبیل فعالیت‌ها از طریق انجمن و مراکز اوتیسم در حال انجام است تا بتوان در ماه‌ها یا سال آینده شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *