مرگ ماهی های زاینده رود

به نقل از خبرگزاری تسنیم از اصفهان، هزاران قطعه ماهی در زاینده رود به دلیل خشکسالی و کمبود شدید آب تلف شدند و این یکی از تلخ ترین اتفاقاتی است که اصفهان و اصفهانی‌ها و حتی مردم ایران با آن مواجه شده‌اند. 2 سال پیش هم چنین اتفاقی افتاده بود و حدود یک میلیون قطعه ماهی تلف شدند و ما امسال و در روزهای پایانی سال 96 یک بار دیگر شاهد جان دادن موجودات در زاینده‌رود هستیم، رودی که باید جان و نفس بدهد، جان می‌گیرد و خودش نیز روزهای سخت و تلخی را می‌گذارند، چیزی شبیه نفس‌های آخر.

زاینده‌روی که روزی صدای شرشر آبش زیباترین موسیقی طبیعیت اصفهان بود این روزها بدون آب و خشک است؛ به طوری که موجودات زنده نیز نمی‌توانند از آن حیات بگیرند.

مرگ هزاران ماهی در زاینده رود به دلیل خشکسالی

عکاس خبرگزاری تسنیم در اصفهان از شاهدان عینی مرگ ماهی‌ها در زاینده‌رود پیرامون تلف شدن این موجودات زنده به خبرنگار تسنیم گفت: به دلیل بسته شدن زاینده‌رود و خشک شدن رودخانه هزاران قطعه ماهی که آخرین زیستگاهشان، برکه‌های آب راکد در مسیر رودخانه زاینده‌رود بود در حال تلف شدن هستند.

مرتضی صالحی افزود: روبه‌روی محله اسماعیل ترخان شهرستان مبارکه، نزدیک پل، آب جمع شده است، این آب باقی مانده آب زاینده است که هنوز خشک نشده است، چند روز پیش تعداد زیادی ماهی در این محل تلف شدند. اهالی این محل همه از این موضوع ناراحت هستند و به فرماندار خبر دادند. فرماندار هم بر اساس هماهنگی قرار شد مقداری آب در محل خالی کنند که 2 شب گذشته این کار را انجام داده و آب خالی کردند و جان تعدادی از ماهی‌ها را نجات دادند.

وی افزود: تعداد ماهی‌ها زیاد بود و همه تلف شدند. اهالی محل با من تماس گرفتند و مرا در جریان اتفاق گذاشتند و من از نزدیک شاهد تلف شدن تعداد زیادی از ماهی‌ها بودم.

یکی دیگر از اهالی محل گفت: ما درخواست دادیم تا بیایند ماهی‌های زنده را نجات دهند، خشکسالی سبب شده که موجودات زنده هم دیگر نتوانند ادامه حیات داشته باشند و این زنگ خطری خیلی جدی برای تمام مردم است.

2 سال از آخرین تلفات ماهی‌ها می‌گذرد

رئیس اداره محیط زیست طبیعی حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به تلف شدن ماهی‌ها در مبارکه به خبرنگار تسنیم گفت: از آخرین مورد مرگ ماهی‌ها 2 سال می‌گذرد، حدود 2 سال پیش با مرگ تعداد قابل توجهی از ماهی‌ها مواجه شدیم. آن موقع در مسیر اصفهان و پایین دست حدود یک میلیون قطعه ماهی تلف شد. بعد از آن موردی نداشتیم تا چند روز پیش که در مبارکه با تلف شدن تعدادی ماهی مواجه شدیم.

بهرزو ستایش با بیان اینکه 2 سال پیش رها سازی آب روخانه همزمان شده بود با فصلی که ماهی‌ها تخم ریزی نداشتند به همین دلیل دیگر این اتفاق نیفتاد، افزود: اما اخیرأ در مبارکه به واسطه کم شدن آب رودخانه مرگ تعداد دیگری از ماهی‌ها اتفاق افتاده است. آب رودخانه کم شد، عقب نشینی کرده و خروجی آب کم شده و چاله‌هایی ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: ماموران ما برای بازدید رفتند و گفتند که چند چاله در آنجا ایجاد شده و البته تعداد ماهی ها به نسبت جمعیت زیاد نبوده و در مقایسه با تلفاتی که 2 سال پیش داشتیم بسیار کمتر بوده است. اما در مجموع برای این موارد کار خاصی نمی توان انجام داد.

خشکسالی، عقب نشینی آب و تلف شدن ماهی‌ها

رئیس اداره محیط زیست طبیعی حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه با بحران و کمبود آب مواجه هستیم، گفت: نمی‌دانم علت کم شدن آب در آن منطقه مبارکه چه بوده است اما عقب نشینی آب سبب شده که تعدادی ماهی تلف شوند، تعدادی از این ماهی ها جمع آوری شد و در بالا دست رهاسازی شد اما در مجموع وقتی آب عقب برود مانداب‌هایی ایجاد می‌شود و در آن تلفات نیز پیش می‌آید.

وی بیان کرد: می‌توان تعدادی از ماهی‌ها، حدود یک سوم یا یک چهارم، را با رهاسازی در بالادست نجات داد اما به صورت محدود. در عمل غیر ممکن است که بتوان تمام ماهی‌ها را نجات داد.

تکرار مرگ ماهی‌ها در صورت ادامه کمبود آب

ستایش در پاسخ به این سئوال که آیا امکان تکرار این حادثه وجود دارد، اظهار داشت: تکرار این حادثه بستگی به ذخایر آب دارد، اگر آب دوباره کم شود و به عقب برود باز هم این مشکل پیش می‌آید. این مشکلات و مسائل بخاطر کمبود آب است و تبعاتی خواهد داشت.

وی افزود: ما سال 94 ماهی‌های باقی مانده را جمع کردیم اما واقعیت این است که همه آنها را نمی‌توان جمع‌آوری کرد. اما اگر این کار تکرار شود تلفات داریم؛ می‌توان مقداری را به سمت بالادست در مسیرهایی که آب دارند جابه‌جا کرد و این به میزان خروجی سد بستگی دارد.

زنگ خطر برای تمام موجودات زنده

آب، مایه حیات است. بدون آب هیچ موجود زنده‌ای بیشتر از یک مدت کوتاه نمی‌تواند دوام بیاورد؛ حال اگر این موجود زنده ماهی‌های کوچکی باشند که نفس‌هایشان به قطرات آب بستگی دارد خیلی زود در چند ثانیه دست و پا می‌زنند و تلف می‌شوند.

بحران کمبود آب امروز ماهی‌ها را تهدید کرده است اما خیلی زود آدم‌ها را نیز تحت الشعاع خود قرار می‌دهد و خطری جدی برای انسان‌ها فراهم می‌آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *